Så här röstar du från utlandet

Registrera dig till röstlängden

För att rösta måste du vara registrerad i röstlängden. Svenskar som har utvandrat behöver anmäla sig till röstlängden vart tionde år för att finnas kvar i den. Skatteverket behöver få anmälan senast den 12:e augusti för att den ska hinna registreras.

Här registrerar du dig till röstlängden hos Valmyndigheten.

Till valmyndigheten

Rösta på svenska ambassader och konsulat

Du kan förtidsrösta på svenska ambassader och konsulat. Röstmottagningen sker under en begränsad tidsperiod och ambassadernas öppettider kan variera. Röstmottagningen avslutas på olika tidpunkter i olika länder beroende på att rösterna måste hinna transporteras till Sverige innan valdagen. Du kan alltså inte rösta på valdagen i utlandet.

Hitta din ambassad eller konsulat

Brevrösta från utlandet

Du kan brevrösta från utlandet. För detta behöver du särskilt brevröstningsmaterial som kan beställas från Valmyndigheten, en kommun, en svensk ambassad eller ett konsulat. Från Valmyndigheten, val.se kan materialet beställas genom ett formulär. Du kan göra i ordning och skicka din brevröst tidigast 28 juli. Skickar du brevrösten innan dess räknas inte rösten.

Läs mer om hur du röstar från utlandet hos Valmyndigheten

Beställ Centerpartiets valsedel

Här kan du beställa Centerpartiets valsedel

Bli medlem i Centerpartiet