Arbetsmarknad

sol-has-bg

Vi anser att beslut som berör arbetsmarknad och sociala skyddsnät fattas bäst av varje medlemsland. Europaparlamentet har tidigare lagt fram förslag om att införa en europeisk a-kassa, kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser och bindande minimilöner. Det är åtgärder som skulle kunna sätta den svenska modellen ur spel. För oss har det därför varit självklart att säga nej till sådana förslag.

Centerpartiet vill främja rörligheten och värna människors rättigheter på EU:s arbetsmarknad, och dessutom förbättra de europeiska reglerna för arbetskraftsinvandring. I princip hela EU:s arbetsmarknad är i stort behov av matchning mellan företag och kompetens. Dessutom behövs arbetskraftsinvandring för att vi ska säkra EU:s konkurrenskraft globalt.

Bli medlem i Centerpartiet