Biståndspolitik

sol-has-bg

Bistånd är ett viktigt verktyg för att lyfta människor ur fattigdom och främja demokrati och mänskliga rättigheter. Den akuta humanitära hjälpen i form av vatten och mat i krissituationer är nödvändig, men än viktigare är att satsa långsiktigt för att skapa ett hållbart och demokratiskt samhälle. Ett bistånd som bidrar till att fler människor lever i friare samhällen är inte bara bra för mottagarna, utan också för Sverige. Idag är EU världens största biståndsgivare, med en sexårig budget på 80 miljarder euro, motsvarande drygt 900 miljarder kronor.

Vi vill säkerställa att EU:s bistånd stödjer aktörer som respekterar mänskliga rättigheter och syftar till att undanröja orsakerna till att människor drivs på flykt. Vi vill dessutom att EU:s biståndspolitik fokuserar mer på långsiktiga insatser för att skapa hållbara jobb, klimatanpassning och förnybar energi samt demokrati och rättsstatens principer. Den samlade biståndspolitiken bör främja frihandel och ett ökat ekonomiskt utbyte mellan EU och samarbetsländerna. Samtidigt ser vi hur allt fler regeringar och företrädare vill använda bistånd som utpressning för att få mottagarländer att göra som de vill, exempelvis genom att hindra flyktingar från att söka asyl. Detta tycker Centerpartiet är dåligt.

Bli medlem i Centerpartiet