Budget

sol-has-bg

Centerpartiet betraktar EU:s budget som en investeringsmekanism som kompletterar nationella budgetar för att skapa europeiskt mervärde. Medlemsavgiften ses som en investering i gemensamma europeiska fördelar som fred, handel, och ekonomisk tillväxt. År 2021 betalade Sverige drygt 52 miljarder kronor i EU-avgift och fick tillbaka 16 miljarder i EU-bidrag. Det gav en svensk nettoavgift på 36 miljarder kronor, medan bara tillgången till den inre marknaden uppskattas tillföra svensk ekonomi ett värde av cirka 300 miljarder kronor per år. För varje krona vi skickar in i EU:s budget, får vi sju kronor tillbaka i ekonomi, handel, jobbtillfällen och välstånd.

Men allt som EU:s budget spenderas på är inte lika viktigt. Centerpartiet förespråkar en omfördelning av budgetmedel mot investeringar i Ukraina, säkerhet, försvar, klimat och hållbar utveckling. Samtidigt finns det utrymme att prioritera ner delar i sammanhållningsfonderna, till exempel den Europeiska Globaliseringsfonden, samt EU-medel som används för att subventionera fossila bränslen eller för att betala auktoritära ledare i andra länder för att stoppa flyktingar från att försöka ta sig till EU.

Det finns också en hel del att göra i effektiviseringen av EU:s offentliga förvaltning - inte minst borde vi sluta med att hela Europaparlamentet måste resa till Strasbourg varje månad till en kostnad på minst 114 miljoner euro per år. Flera andra partier vill gärna skära hårt i EU:s jordbruksbudget, men Centerpartiet tycker att det är rimligt att vi har en gemensam jordbrukspolitik och det kostar pengar.

Bli medlem i Centerpartiet