Demokrati och rättsstat

sol-has-bg

För Centerpartiet är upprätthållandet av demokrati och rättsstatsprinciper inom EU en daglig uppgift för varje medlemsstat. Vi förespråkar strikta villkor för EU-medlemskap baserat på dessa principer och har varit en stark förespråkare för demokratilåset, en mekanism för att begränsa EU-stöd till länder som bryter mot rättsstatsprinciperna. Medlemsländer ska inte kunna överge de demokratiska principerna efter att de gått med i unionen – EU:s grundläggande demokratiska värderingar är inte förhandlingsbara. Centerpartiet vill att demokratilåset utvecklas för att kunna användas med anledning av brott mot fler kriterier än vad som är möjligt idag. Vi vill göra det enklare att begränsa länders beslutsrätt i ministerrådet när de återkommande agerar i strid med unionens grundläggande värderingar. På sikt vill vi göra det möjligt för en kvalificerad majoritet att, som en sista utväg, kunna initiera ett uteslutningsförfarande av ett medlemsland om ovanstående steg inte lett till förbättring.

Bli medlem i Centerpartiet