Försvar

sol-has-bg

I ljuset av Rysslands aggression mot Ukraina anser Centerpartiet att det är dags för Europas länder att avsevärt öka sina försvarsanslag och stärka den gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken. EU:s roll bör vara att stödja utvecklingen av nationella försvarsmakter samt att främja samarbete och samordning.

Nato och EU kompletterar varandra och EU:s försvarssamarbete behöver utvecklas tillsammans med Nato. Nato svarar för försvaret av det euroatlantiska området, men för att EU ska kunna fylla sin roll som global aktör krävs att också att EU kan genomföra både militära och civila insatser utanför unionen, inte minst i EU:s närområde. Därför är det viktigt att EU också har en militär snabbinsatsförmåga, där de stridsgrupper som redan finns kan finansieras och användas i praktiken.

EU måste också bli bättre på att hantera icke-militära hot som cyberhot, utländsk informationspåverkan, stora skogsbränder, pandemier, klimatrelaterade olyckor och händelser som extremväder.

Bli medlem i Centerpartiet