Fossil energi

sol-has-bg

Över 70 procent av Europas energi kommer fortfarande från kol, olja och fossilgas. EU behöver en strategisk avvecklingsplan för fossila bränslen – en strategi för att förpassa fossil energi till historien. Som ett led i det vill vi att EU ska fasa ut fossila bränslen. Vi vill se ett förbud för all användning av fossila bränslen för energiproduktion från 2035, och att takten ökas för att fasa ut användningen av fossila material som plast.

För att Europa ska lyckas bryta beroendet av fossila bränslen krävs samarbete. De lägst hängande frukterna är att:

·      helt fasa ut fossila bränslen i energisektorn och i produktionen av el och värme,

·      sätta stopp för installation av nya anläggningar som drivs av fossil energi,

·      fasa ut fossila subventioner,

·      prissätta fossila råvaror som används i produkter och

·      förbjuda all typ av reklam och marknadsföring av fossil energi.

Inga europeiska skattebetalares pengar ska gå till fossilindustrin, och vi måste säkerställa att EU:s budget inte längre bidrar till sådan finansiering.

Bli medlem i Centerpartiet