Funktionsrätt

sol-has-bg

Centerpartiet vill att EU ska värna alla människors olikheter och rätt att vara sig själva. Ett område där EU har lång väg kvar att gå är lika rättigheter för personer med funktionsvariationer.

Det krävs ett omfattande arbete för att förbättra tillgängligheten och att implementera principen om fri rörlighet för alla, oavsett funktionsvariation. Många EU-länders nationella regler begränsar fortfarande den fria rörligheten för personer med funktionsnedsättning, särskilt när det gäller tillgång till hjälpmedel, transport och hälso- och sjukvård.

Alla EU-länder måste helt implementera FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som EU har ratificerat. Det är särskilt viktigt att EU motverkar den tvångssterilisering av personer med funktionsnedsättningar som fortfarande pågår i hela tretton EU-länder.

Bli medlem i Centerpartiet