Gigarbetare

sol-has-bg

Plattformsekonomin är viktig för tillväxt och innovation och är här för att stanna. Centerpartiet anser att frågor som rör arbetsförhållanden bör regleras nationellt snarare än EU-nivå och att arbetstagarbegreppet, som ligger till grund för plattformsdirektivet, ska utgå från nationell lagstiftning och praxis.

Plattformsdirektivet syftar till att förbättra arbetsvillkoren för gigarbetare som jobbar för till exempel Uber eller Foodora men också mindre start-ups som använder plattformar för sin verksamhet. För Centerpartiet är det mycket viktigt att behålla möjligheten att arbeta för en plattform som egenföretagare - för många människor är det just flexibiliteten som är tilltalande. Vi behöver säkerställa schyssta och säkra arbetsvillkor för plattformsarbetare, men vi får inte glömma vikten av fri, öppen konkurrens och tillåta den här marknaden att utvecklas.

Bli medlem i Centerpartiet