Handel och ekonomi

sol-has-bg

Centerpartiet anser att EU bör fortsätta med den öppna ekonomiska politik som gjort den inre marknaden så framgångsrik. EU har redan tecknat flera frihandelsavtal med länder utanför EU och har därmed underlättat handeln även med dem. Avtalen är utformade för att ge bättre handelsmöjligheter och få bort handelshinder. Vi vill att EU:s ekonomiska kraft som världens största marknad även fortsatt ska användas för att förhandla frihandelsavtal som respekterar mänskliga rättigheter, klimatet och samtidigt river handelshinder och stärker europeiska företag i världen.

Den globala trenden går dessvärre mot en kapprustning i subventioner. EU kan inte slå Kina eller USA när det kommer till storlek på statsstöd. Centerpartiet vill därför se en koalition av de mest utvecklade industriländerna i världen, inklusive USA, med gemensamma standarder som ska gälla för företag som tar del av statsstöd som riktar sig mot konsumentsidan. Det kan exempelvis handla om standarder för utsläpp och arbetsrättsliga regler - särskilt mot tvångsarbete.

För att EU ska klara de höga ambitioner som den gröna omställningen kräver, är det avgörande att skapa bästa möjliga förutsättningar för näringslivet att ställa om utan att bli beroende av länder som Ryssland och Kina för de råvaror som krävs.

Lösningen är inte att EU ska bli självförsörjande på alla kritiska råmaterial, utan att importbehovet från Kina och Ryssland styrs om till andra länder Centerpartiet vill se fler strategiska partnerskap mellan EU och andra exporterande råvaruländer, liksom de man förhandlat med Kanada och Argentina, och mer nyligen med Zambia och Kongo. Överenskommelserna syftar till att flytta fram handelspositionerna och möjliggöra för alla parter investera i en säker, hållbar och motståndskraftig värdekedja för råmaterial.

Bli medlem i Centerpartiet