HBTQI-rättigheter

sol-has-bg

Hat och våldsbrott mot HBTQI-personer i Europa ökar. 2022 var det värsta året på ett decennium enligt den europeiska organisationen för HBTQI-rättigheter (ILGA). Centerpartiet vill se ett EU-förbud för omvändelseförsök, som fortfarande är lagligt i flera EU-länder. Det är också dags att EU garanterar alla barns rätt till sina föräldrar. Idag förlorar ett barn med två mammor eller två pappor den ena av sina föräldrar om familjen flyttar från Sverige till exempelvis Bulgarien, Lettland, Tjeckien eller Polen. Barn till samkönade par har råkat ut för absurda situationer, där de nästan blivit statslösa eftersom medlemsstater vägrat utfärda födelsebevis och identitetshandlingar till dem. Ett föräldraskap som erkänts i ett EU-land ska vara giltigt i alla EU-länder. Vi tycker att det enda rimliga är att om man är förälder i ett EU-land, är man det i hela EU.

Bli medlem i Centerpartiet