Inre marknaden och den fria rörligheten

sol-has-bg

EU:s inre marknad är världens största och mest integrerade ekonomiska samarbete. Tillgången till den inre marknaden är otroligt viktig för ett förhållandevis litet och exportberoendeland som Sverige, och merparten av vår handel sker här. Uppskattningar visar att Sverige varje år tjänar 300 miljarder kronor tack vare tillgången till EU:s inre marknad. Det är nästan sju gånger så mycket som den svenska medlemsavgiften till EU. Svenskt Näringsliv uppskattar att cirka 800 000 svenska jobb är direkt eller indirekt relaterade till vårt utbyte på EU:s inre marknad.

EU:s inre marknad gör att alla EU-medborgare kan studera, bo, handla, arbeta och pensionera sig i vilket EU-land som helst. Oavsett om du har dina rötter i Pajala eller i Paris. Genom att ta bort tekniska, rättsliga och byråkratiska hinder ser EU också till att medborgarna och företagen fritt kan handla och göra affärer. Den inre marknaden och EU:s tullunion ger företag möjlighet att exportera varor och tjänster inom hela EU utan att hindras av tullar, avgifter eller olika nationella krav.

Centerpartiet anser att den inre marknaden och den fria rörligheten är två av EU:s främsta styrkor. Men mycket mer kan göras. Det finns enorm potential i att öppna energi- och tjänstemarknaderna och att skapa en verklig europeisk digital marknad. Det ska vara enkelt att resa klimatsmart i och mellan EU:s medlemsländer. Slutenhet och nationella statliga monopol får inte hindra fri konkurrens och framväxt av smarta lösningar som gynnar alla.

Regelförenklingar och avbyråkratisering är långt starkare konkurrenshöjande verktyg än direkta stöd till europeiska företag. EU måste bli bättre på att lagstifta där det verkligen behövs, och våga ta bort gammal lagstiftning.

Bli medlem i Centerpartiet