Integritet

sol-has-bg

Det är viktigt att balansera behovet av säkerhet med skyddet av individens integritet och privatliv. Det krävs fler verktyg och bättre resurser till rättsväsendet. Men i takt med att teknologiska framsteg möjliggör allt kraftfullare övervakningsverktyg, som massövervakning och ansiktsigenkänning i realtid, krävs också strikta regler för att skydda medborgarnas integritet och frihet.

Tre exempel på lagförslag som går för långt är Chat Control, delningen av hälsodata i en EU-gemensam hälsoplattform, samt användandet av AI för att identifiera varenda svensk som rör sig på gator och torg. De senaste åren har myndigheter i flera EU-länder använt spionprogram mot journalister, politiker, diplomater, näringslivsföreträdare och jurister. Sådana metoder hotar de grundläggande fri- och rättigheterna och bör inte vara tillåtna inom EU. Spionprogram ska inte heller få exporteras från EU till diktaturer.

Vi vill också se ett EU-gemensamt tekniskt centrum för att hjälpa till att avslöja olaglig övervakning, i samarbete med tredjeländer som USA.

Bli medlem i Centerpartiet