Jordbruk och mat

sol-has-bg

Sverige står inför ett växande behov av att öka den inhemska livsmedelsproduktionen för att stärka vår nationella beredskap. EU spelar en kritisk roll i den globala matproduktionen och måste säkerställa förmågan att försörja sina medborgare med mat i såväl krig som fred. Centerpartiet ser stora utmaningar med den nuvarande jordbrukspolitiken inom EU, som inte i tillräcklig grad har lyckats öka böndernas lönsamhet och konkurrenskraft. En omställning av politiken mot mer hållbarhet är nödvändig, särskilt i ljuset av en möjlig utvidgning av unionen, inte minst med Ukraina.

Svensk livsmedelsproduktion är redan idag både klimateffektiv och har låg miljöpåverkan, vilket gör det ännu viktigare att främja och stärka konkurrenskraften inom denna sektor. Sverige har EU:s bästa djurskydd, låg användning av antibiotika, hög miljöhänsyn och ett smittskydd i världsklass. EU konkurrerar på en global marknad och då duger det inte att binda ris åt egen rygg genom byråkrati och onödiga förbud. Därför jobbar Centerpartiet för lika spelregler för jordbruket i Europa gällande användning av växtskyddsmedel, djurhållning, antibiotika, statistikrapportering och möjliggörande av den så kallade gensaxen i kommersiell växtförädling. I områden där svenska bönder ligger i framkant är det viktigt att resten av Europas länder höjer sina standarder så att jordbruket i EU får samma förutsättningar, och stärkt konkurrenskraft.

Dessutom bör regelbördan för jord- och lantbrukare ses över, för att förenkla för dem som idag måste förhålla sig till uppemot 500 olika lagkrav. Det är alla gemensamt gynnsamma aspekter som EU:s lantbrukare inte kan ta betalt för i affären, som bör stödjas av unionen. Det kan exempelvis handla om att bevara biologisk mångfald i betesmarker, odling av grödor som lagrar kol eller stöd till investeringar i myllrande våtmarker. Det kan också handla om att säkerställa att det finns en mångfald av jordbruk i unionens alla delar, även i de norra delarna av Europa.

Bli medlem i Centerpartiet