Mediafrihet

sol-has-bg

Yttrande- och pressfrihet är en av grundpelarna för demokrati och rättsstat. Trots detta finns det många utmaningar för press- och mediefriheten i EU. I länder såsom Grekland, Ungern, Polen och Bulgarien är situationen mycket oroande. Journalister blir utsatta för avlyssning av spionprogram, medieföretag och medieinnehåll kontrolleras av staten och i vissa av länderna finns det knappt några fria medier alls.

När det gäller mediefrihet är de nordiska länderna föredömen. Samtidigt jobbar tidningar i glest befolkade områden ofta med mycket begränsade ekonomiska resurser, och samarbete mellan företag har möjliggjort många små lokala mediers överlevnad.

De senaste åren har Centerpartiet jobbat hårt med EU:s Mediefrihetsakt just för att värna de nordiska ländernas särskilda behov att bevara lokala nyhetsmedier i glesbefolkade områden. Vårt arbete har lönat sig, och mediefrihetsakten kommer både skydda självständiga medier i de länder där de är under hot, och värna den typ av ägarstruktur som finns i de nordiska länderna. Användandet av spionprogram har också reglerats hårdare och nu kommer länder inte kunna använda detta för att spionera på journalister.

Centerpartiet har också arbetat för att skydda journalister från så kallade munkavleprocesser och ogrundade stämningar efter granskningar av politiker eller stora företagsledare.

Bli medlem i Centerpartiet