Regelförenkling

sol-has-bg

Att svenska och europeiska företag kan leda den gröna omställningen är av stor betydelse för vår gemensamma ekonomi. För detta krävs större insatser för regelförenkling och snabbare tillståndsprocesser. Endast ett bättre företagsklimat ger långsiktig konkurrenskraft för de europeiska företag som behövs för att EU ska klara klimatomställningen. Om EU:s företagsklimat kan möjliggöra den gröna omställningen på hemmaplan ökar potentialen för dessa företag att exportera sina tjänster och produkter utanför EU, vilket gynnar såväl EU som klimatet.

Genom att minska byråkratin och förenkla regelverket kan företag mer effektivt bidra till klimatomställningen och samtidigt stärka sin globala konkurrenskraft. Centerpartiet förespråkar därför en översyn av den befintliga regelbördan för att identifiera och avlägsna onödiga hinder, samtidigt som EU-kommissionen behöver bli bättre på att noga överväga ny lagstiftningens inverkan på näringslivet. Det ska vara lätt att göra rätt.

Bli medlem i Centerpartiet