Schengensamarbetet

sol-has-bg

Schengensamarbetet är en av EU:s största framgångar, som möjliggör fri rörlighet för svenskar till 26 andra europeiska länder utan visum eller passkontroller. Centerpartiet står helt bakom detta och betraktar avskaffandet av inre gränskontroller som en betydande framgång för både Sverige och Europa.

Trots framgångarna har Schengensamarbetet utsatts för stora utmaningar under de senaste åren, såsom återinförandet av gränskontroller under flyktingkrisen. Dessa gränskontroller, ofta på godtyckliga grunder, har belastat både samarbete och leveranskedjor hårt. Centerpartiet vill att gränskontroller endast ska få införas vid reella, konkreta hot med en strikt maxgräns, för att bevara den fria rörligheten och dess fördelar för ekonomin, jobbskapande och europeisk integration​​. Detta har vi framgångsrikt drivit igenom i den nya lagen för gränskontroller i Schengen.

Bli medlem i Centerpartiet