Strategisk autonomi

sol-has-bg

De senaste åren, särskilt i kölvattnet av pandemin, Rysslands invasion av Ukraina och ett allt mer protektionistiskt USA, har röster höjts för att stärka Europas strategiska autonomi. Detta betyder att vi behöver begränsa Europas beroende av omvärlden för vissa varor och tjänster.

För Centerpartiet är det viktigt att en europeisk strategisk autonomi inte bygger på principen att all tillverkning som idag sker i andra delar av världen ska tas tillbaka till EU, utan att vi istället stärker våra band till likasinnade länder och bygger diversifierade och mindre sårbara värdekedjor. Vi anser också att åtgärder som bygger ett motståndskraftigt EU som står pall för kriser är att föredra framför handelsmurar som bara syftar till att skydda europeisk industri från sund konkurrens utifrån.

Bli medlem i Centerpartiet