Transport

sol-has-bg

För Centerpartiet är det avgörande att förbättra förutsättningarna för hållbart resande inom EU, där elektrifieringen av transporter är en nyckelkomponent för att nå koldioxidneutralitet till 2050. Det ska vara lätt att resa i Europa, utan att det sker på bekostnad av klimatet.

Järnvägstrafiken har en central roll i detta arbete. Men utmaningar kvarstår, såsom dyra och komplicerade bokningsprocesser för tågresor som går genom flera länder. Centerpartiet strävar efter att göra tåget till ett attraktivt alternativ för resor både på korta och långa sträckor genom att öka tillgängligheten och minska kostnaderna, samt stärka resenärernas rättigheter vid både bokningar och förseningar. Utöver tågtrafiken behövs även satsningar på utbyggd infrastruktur för elbilar. Att knyta ihop Sverige och EU med gröna transporter är prioriterat för Centerpartiet.

Centerpartiet vill även att en större del av EU:s infrastruktursatsningar går till att säkerställa god mobilitet i glesbefolkade områden. Alla har rätt till bra förbindelser, oavsett var man bor.

Bli medlem i Centerpartiet