Tullunionen

sol-has-bg

På EU:s gemensamma marknad är tullen garanten för att farliga och olagliga produkter inte kommer in och kan cirkulera fritt. Samtidigt har tullen också en viktig brottsbekämpande roll. I en globaliserad värld sätts tullens verksamhet på prov och det är viktigt att med riktade åtgärder se till att bekämpa organiserad brottslighet. Samtidigt är det viktigt att fortsätta vara öppna mot omvärlden. För att EU ska kunna fortsätta vara en fri, öppen och tillgänglig marknad måste EU:s tullunion bli bättre.

EU-ländernas individuella system måste bl.a. bli bättre på att samverka med varandra, och EU måste lägga mer resurser på att stoppa den gränsöverskridande brottsligheten. Centerpartiet vill ge den svenska tullen större resurser så att den kan öka sitt samarbete inom EU. EU:s tullunion måste bli säkrare och mer effektiv i takt med att vapen och narkotika ökar i vår omvärld, men också för att hindra t.ex. stöldligorna på landsbygden.

Bli medlem i Centerpartiet