Utrikespolitik

sol-has-bg

Centerpartiet anser att kärnan i EU:s utrikespolitik bör vara försvaret av den liberala demokratin och den världsordning som har tjänat ett litet, öppet och exportinriktat land som Sverige väl. Vi vill se ett EU som är en stark global aktör som främjar demokrati, mänskliga rättigheter, rättsstatens principer, stärker kvinnors rättigheter och arbetar mot korruption.

I en värld där auktoritära stater blir allt mer aggressiva, måste EU intensifiera sitt engagemang för att försvara demokratiska värden och samarbeta närmare med andra demokratier. Detta innebär också ett behov av att stärka EU:s säkerhets- och försvarspolitiska verktyg för att kunna agera kraftfullt mot dem som hotar fred och stabilitet och växla upp EU:s geopolitiska roll.

I ljuset av förändrade globala maktbalanser och USA:s varierande engagemang för den globala demokratin, finns ett ökat behov av ett starkt EU i säkerhetspolitiska frågor som ett komplement till NATO:s militära samarbete. För att vara en trovärdig spelare globalt, krävs det att EU kan ta beslut om dessa frågor utan att hot om veto hänger i luften under varje toppmöte. Därför vill Centerpartiet se att beslut fattas med kvalificerad majoritet istället för enhällighet inom fler delar av EU:s utrikespolitik. Vi behöver även stärka vårt cyberförsvar och vår förmåga att skydda kritisk infrastruktur, för att försvara vår demokrati och vår säkerhet.

Bli medlem i Centerpartiet