Utvidgning

sol-has-bg

I en allt mer utmanande geopolitisk verklighet är EU:s roll som en stabiliserande och demokratifrämjande kraft viktigare än någonsin. Det står klart att länder som Ryssland och Kina inte längre demokratiseras, utan istället har utvecklat politiska system som utmanar EU:s inflytande.

Centerpartiet ser positivt på en EU-utvidgning, särskilt för de länder som idag är kandidater, inklusive Ukraina. Det är viktigt att dessa länder får stöd i sina ansträngningar att uppfylla kraven för EU-medlemskap. Utan detta stöd kan Ryssland och Kina se sin chans att kliva in.

Det är avgörande att kandidatländerna uppfyller alla krav för medlemskap, inklusive stabil demokrati och fungerande rättsstat, för att säkerställa en framgångsrik integration i EU. Centerpartiet förespråkar användning av säkerhetsklausuler för att kontinuerligt övervaka nyinkomna länders utveckling inom rättsstat och demokrati, även efter anslutningen. Ett utvidgat EU, särskilt österut, är en investering i fred och säkerhet, inte bara för nya medlemmar utan för hela unionen. Detta gäller inte minst Sverige, med vår geografiska närhet till Ryssland​.

Bli medlem i Centerpartiet