Förbättra ersättningssystemen för att möta det digitala vårdbehovet
Ersättningsystem inom välfärden måste anpassas för det digitala samhället på ett rationellt sätt, så att privata, offentliga och ideella utförare kan skapa nya digitala tjänster. Exemplet med digitala läkarbesök visar hur innovativa lösningar annars kan upplevas som ett ekonomiskt hot för regioner. Det finns ett starkt behov av att hitta en nationell lösning för att säkra patientens tillgänglighet till digitala vårdtjänster i hela landet.
En starkare välfärd genom digitala lösningar
Välfärdens möjligheter kan stärkas genom digitala lösningar, för att skapa ökad kapacitet genom nätläkare, tillsammans med kraftiga satsningar på AI och distansmonitorering i sjukvården. VR-utrustning och teknik för videosamtal på äldreboenden kan också göra vardagen mer dräglig för äldre när de inte kan ta emot besök.
Ökade satsningar på självkörande eller halvautonoma bussar, tåg och tunnelbanor kan säkerställa att kollektivtrafik går utan att utsätta personalen för risker. Drönarteknik kan användas för att förenkla transporter av lättare varor till folk som till exempel bor i glesbygdsområden. Politiken måste se till att garantera en säker, robust och tillgänglig digital infrastruktur i hela Sverige.
Digital hantering är ofta smidigare och snabbare
Inom välfärds- och familjerättsområdet bidrar digitalisering till en smidigare hantering och ofta en ökad trygghet. Personuppgiftshantering vid vigsel är ett typiskt exempel där digitalisering kan förbättra processen och ersätta blanketter som kan leda till såväl felaktig som försenad handläggning.
Vi kan inte digitalisera samhället utan att få med alla, därför är det viktigt att säkra att digitala identifikationer kan användas även om man inte har bankkonto eller om man har funktionshinder. Funktionen Mina Ombud skulle kunna utvecklas och implementeras som ett krav för digitala ID-leverantörer som vill leverera till offentliga digitala tjänster.