Sverige behöver både bygga ny och rusta upp gammal järnväg
Utöver att bygga nya stambanor vill vi också satsa mer på att rusta upp och underhålla det befintliga järnvägsnätet.
Vi verkar för att genomföra de förstärkningar och förbättringsåtgärder som krävs i det svenska järnvägssystemet. Detta för att åstadkomma en ökad punktlighet och en ökad framkomlighet på landsbygden.
En järnväg som fungerar i hela landet
Vi vill se en robust järnväg i hela landet, som omfattar nyinvesteringar, upprustning och förstärkt underhåll med fokus på klimatnytta, resenärsnytta och hållbarhet. Den svenska järnvägskapaciteten räcker inte till, varken i norra eller södra Sverige.
Nya stambanor behövs
En kraftig tillväxt i tågtrafiken har lett till högt kapacitetsutnyttjande och eftersatt underhåll, samtidigt som järnvägen under lång tid varit i behov av ytterligare förstärkningar vad gäller drift och underhåll.
Därför behövs nya stambanor. De är bra för klimatet, för tillgängligheten och byggnation av bostäder samt bidrar till en framtidstro. Det är en framtidsinvestering för privatpersoner och företag.
Dags att åtgärda underhållsskulden
Underhållet på järnvägen är kraftigt eftersatt. Den ackumulerade underhållsskulden låg 2023 strax under 80 miljarder kronor, enligt en rapport från Svenskt Näringsliv. Och skulden väntas öka under kommande år. Tågresandet beräknas öka med över 50 procent till 2040. Det kan dagens tågnät inte hantera på ett säkert, förlitligt och hållbart sätt. Centerpartiet anser att underhållsskulden bör åtgärdas omedelbart och vara helt åtgärdad senast 2035.