Gör sjöfarten både grönare och mer blågul
Haven och vattnet är en gränslös infrastruktur med helt andra förutsättningar än vägar och järnvägar, vilka behöver planeras, finansieras och byggas. Skandinavien och Sverige är omgivet av vatten och sjöfartsnäringen är därför av central betydelse för vårt välstånd och vår handel.
Sjöfarten släpper ut mycket koldioxid i dag men har en stor potential att minska sin miljö- och klimatpåverkan. Det bränslebyte som sker inom framför allt landtransporter vill vi se äga rum även inom sjöfarten. Med fler styrmedel från statens sida kommer omställningen att gå snabbare.
Satsa på ökad elektrifiering
Vi vill se en ökad elektrifieringen av sjötrafiken. Fartyg bör använda landström, i stället för att ligga med motorer i gång i hamn.
Ett sätt att styra över mot mer elanvändning i hamn är att införa miljözoner, så att endast de fartyg som ansluter till strömmen som finns på land får komma in i citynära hamnar. De fartyg som fortsätter gå på tomgång och släppa ut stora mängder partiklar, får i stället lägga sig i ytterhamnar.
Sjöfartsverket måste göra rätt
Sjöfartsverket tar in farledsavgifter och miljödifferentierade avgifter. Myndigheten
har dock haft svårt att miljödifferentiera på ett tillfredsställande sätt. I dag får till exempel de fartyg som har eldrift – och därmed släpper ut noll koldioxid – höjda avgifter. Därför behöver Sjöfartsverket ta ett helhetsgrepp i denna fråga.
Vi vill se en bred översyn och förordar en utvecklad bonus malus-modell. Det är samma modell som används för bilar i Sverige, vilket gör att miljöförstörande bilar kostar mer, medan miljöbilar premieras med en bonus.
Vi anser också att Sjöfartsverket brister i sin analys avseende hur höjda farledsavgifter påverkar möjligheten att flytta över gods från lastbil, samt räls till sjöfart.
Se över skattetrycket för fler svenskflaggade fartyg
Bara en bråkdel av de fartyg som trafikerar svenska vatten är svenskflaggade.
Utflaggning av svenska fartyg inom rederier, handelsflotta och fiskefartyg riskerar att utarma kompetensen inom vår sjöfartsnäring. Sveriges röst i internationella sammanhang och därmed vår möjlighet att påverka arbetsvillkoren för sjönäringen riskerar att tystna om antalet svenskflaggade fartyg inte är tillräckligt stort.
Ett sätt att få fler rederier att flagga svenskt är att se över skattetrycket för svenskflaggade fartyg.