Enkel och billig märkning av varor
Som konsument har du rätt att veta vad du köper. Men det är inte alltid lätt för dig som konsument att veta vad varan i din hand egentligen innehåller.
Vi vill därför införa tydliga märkningar, men också öka kunskapen hos konsumenter. Hur gör jag det bästa, miljövänliga valet? Vad innebär just den här etiska märkningen? Svaret på dessa frågor vill vi att var och en bär med sig i butiken. Märkningen innebär extra arbete för alla företag, därför är det särskilt viktigt att små företag, med mindre resurser, enkelt och billigt kan märka sina varor.
Vi tycker att kommunernas uppdrag att tillhandahålla konsumentvägledning fyller en viktig funktion. Vi vill också ändra så att den som har en vara med kvitto har reklamationsrätt istället för den som köpte varan från början.
Det är också viktigt att vi tar människors oro för telefonförsäljning på allvar. Nyligen ändrades reglerna och skriftligt krav vid telefonförsäljning krävs nu. Det är bra. Vi vill att även småföretagare ska inkluderas i konsumentskyddet vid telefonförsäljning.
När en konsument reklamerar en vara enligt konsumentköplagen vill vi att näringsidkaren ska ha bevisbördan under ett år, istället för dagens 6 månader, för att varan inte var felaktig redan vid köptillfället. Vi vill också att konsumenter ska slippa byta kontonummer när man byter bank, på samma sätt som man idag har rätt att ta med sig sitt telefonnummer när man byter telefonabonnemang.