eLEVHÄLSA, PSYKISK HÄLSA OCH MOBBING

Ingen ska behöva vara rädd eller må dåligt när de går till skolan. För att alla elever ska klara av skolan på bästa sätt måste man också må bra, både i kropp och själ. Elevhälsan är därför viktig, både för att undvika att barn mår dåligt och också för att ta hand om dem som behöver stöd och hjälp.

Centerpartiet vill:

• Stärka och bygga ut elevhälsan.
  • Korta köerna i barn- och ungdomspsykiatrin, BUP.
  • Införa nolltolerans mot mobbning.

sol-has-bg sol-light-text sol-gray-tone

Elevhälsan ska bli bättre

I elevhälsan ingår skolsköterskor, skolläkare, kurator och psykologer. De är kanske inte alltid på plats på varje skola, men måste finnas tillgängliga och hjälpa den som behöver både på plats och digitalt. När man kan nå elevhälsan digitalt kan fler i hela landet få kontakt med elevhälsan.

Centerpartiet vill satsa mycket på elevhälsan och det kan bl.a. innebära fler skolsköterskor och mer närvaro på skolan. Vi vill också att skolhälsovården samarbetar mera med andra som jobbar med barn och ungdomars hälsa som barnavården, barn-och ungdomspsykiatrin (BUP) och ungdomsmottagningar. Det för att barn och unga ska få snabb och rätt hjälp och vård när de behöver.

Psykisk hälsa

Fler och fler barn och unga berättar att de mår dåligt, känner sig oroliga och får svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Vi vill att det ska bli enklare att få hjälp om man mår dåligt. I skolan och elevhälsan ska det finnas personer som är vana vid att jobba med psykisk hälsa.

Vi tycker också att man vid de vanliga hälsokontrollerna i skolan ska göra en undersökning av den psykiska hälsan, då kan man tidigare hitta de elever som riskerar att må dåligt. Centerpartiet vill också satsa pengar på att göra köerna till barn- och ungdomspsykiatrin kortare.

Mobbing

Det behöver göras mer för att barn och unga ska känna sig trygga i skolan. Vi vill därför ha en nolltolerans mot mobbing. Det måste också bli lättare att flytta på den person som mobbar och göra att andra elever inte känner sig trygga.

Läs gärna mer:

Elevhälsa och mobbing