Om Centerpartiet

Lättläst svenska om Centerpartiet.

Vårt parti heter Centerpartiet.

Centerpartiet startades för mer än hundra år sedan,

av bönder som ville att de som styrde Sverige skulle lyssna mer på dem.

I dag är Centerpartiet ett parti för alla människor.

Inte bara bönder.

Centerpartiet har drygt 30 000 medlemmar.

Mellan åren 2006-2014 var vi med i regeringen.

Vi är med och bestämmer många kommuner i hela landet.

Vi är ett liberalt och grönt parti.

Liberalt betyder att vi tycker att människor ska få bestämma mycket själva.

Grönt betyder att vi vill att Sverige ska ha en bra miljö.

Centerpartiet har tre frågor vi gillar extra mycket.

De frågorna är: jämställdhet, klimat och landsbygden.

Män och kvinnor måste ha lika villkor.

Klimatet blir allt varmare. Därför behöver vi göra mer för att stoppa
uppvärmningen.

Landsbygden bygger Sverige. Här kan nya jobb skapas.

Bli medlem i Centerpartiet

Om alla som röstar på Centerpartiet rekryterar en person till, får vi dubbelt så mycket att säga till om i svensk politik. Om vi hjälps åt behövs det inte mycket för att öka vårt inflytande med 100 procent.