Vår Politik

Trygghet för alla


Centerpartiet vill att alla i Sverige ska

vara trygga. Du ska veta att det finns

vård och poliser när du behöver.

Vi vill ha:

  • Mer valfrihet till vård och skolor.
  • Kortare köer för att få vård.
  • Möjlighet att ha en egen läkare

Vi vill att du ska kunna välja mer och

bestämma mycket mer om din vård.

Du ska ha rätt att träffa en läkare inom

tre dagar. Vi vill att du ska kunna träffa

samma läkare flera gånger.

Vi vill ha:

  • Fler poliser i hela Sverige.
  • Nolltolerans mot alla brott.

Brott är att göra något mot lagen.

Nolltolerans mot brott betyder att brott

alltid är fel. Den som är brottslig ska få

ett straff, till exempel fängelse.

Bra för miljön


Centerpartiet vill ha en grön tillväxt.

Det är en politik som är bra för Sverige

och bra för miljön. Vi tycker att tillväxt

kan ge fler gröna jobb. Det är jobb som

gör att miljön blir bättre.

Vi vill ha:

  • Förnybar elproduktion i Sverige.
  • Miljövänliga bränslen.
  • Vardag utan gifter.

Förnybar el är till exempel vattenkraft,

vindkraft och solenergi.

Miljövänliga bränslen är till exempel el

och biogas. Mat, leksaker och mycket

annat som vi använder ska vara utan

gifter.

Fler jobb

Centerpartiet vill att fler i Sverige ska

få jobb. Då kan fler försörja sig själva.

Att försörja sig är att tjäna pengar för

att betala det man behöver, till exempel

mat och kläder.

Nu finns en risk att det blir två grupper

i samhället. En grupp med människor

som har arbete och en grupp med

människor som inte har arbete.

Vi vill göra så att det blir:

  • Enklare för människor
    att få sitt första jobb.

  • Billigare för små företag
    att anställa personal.

  • Enklare för företag
    att skapa jobb ihela landet.

Ladda ner vår lättlästa folder här , 3.3 MB.

Ladda ner vårt manifest för funktionshinder här , 2.9 MB.

Bli medlem i Centerpartiet

Om alla som röstar på Centerpartiet rekryterar en person till, får vi dubbelt så mycket att säga till om i svensk politik. Om vi hjälps åt behövs det inte mycket för att öka vårt inflytande med 100 procent.