Trygghetssystem

När livet förändras kan du behöva hjälp från samhället. Du kanske får barn, förlorar jobbet, blir sjuk eller inte klarar av att försörja dig av någon anledning. Då ska det finnas ett hållbart trygghetssystem som hjälper dig både i stunden och att komma vidare.

Centerpartiet vill:

• Se en arbetslöshetsförsäkring som är hög till en början, för att sedan minska snabbare än idag
  • Göra det lättare att gå från försörjningsstöd till ett nytt jobb
  • Att företagare ska ha samma rätt till trygghetsförsäkringarna som anställda har

sol-has-bg sol-light-text

A-Kassa & omställningsförsäkring

A-kassan är inget bidrag utan en försäkring. Genom att betala in en avgift kan du också få ersättning om du skulle bli arbetslös en period.

Ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd, som tidigare kallades socialbidrag, är det yttersta skyddet som samhället kan ge.

Pension

Det är fantastiskt att vi lever allt längre. Men det skapar nya utmaningar för pensionssystemet.

Sjukförsäkring

Om du blir sjuk ska du kunna känna dig trygg med att samhället finns där och hjälper dig.

Vi vill skapa ett smartare trygghetssystem. För alla.

Vi tycker att a-kassan borde vara högre i början för att sedan snabbare trappas ner, och med fler stödjande insatser. Då tror vi att fler uppmuntras att hitta ett nytt jobb snabbare. Man måste aktivt söka jobb för att få bidrag.

Många företagare, speciellt småföretagarna, lever under stor osäkerhet. Hur går det med företaget om jag får barn? Hur går det om jag blir sjuk? Det är frågor som många småföretagare ställer sig. Företagare betalar in till våra trygghetssystem precis som anställda gör. Därför tycker vi att företagare också ska ha samma rätt till våra trygghetssystem, till exempel sjukförsäkring, föräldraförsäkring och a-kassa, som en anställd har.

Vi vill även att du som väljer att jobba längre upp i åldern ska ha rätt till sjukpenning och a-kassa. Trygghetsförsäkringarna ska vara rättvisa och finnas till för alla.

Ansvarig talesperson

Martina Johansson
Talesperson i socialförsäkringsfrågor. Riksdagsledamot Södermanlands län.

Bli medlem i Centerpartiet