A-kassa och omställningsförsäkring

A-kassan, eller arbetslöshetsförsäkringen, är en försäkring som vi vill ska vara ett stöd vid de tillfällen människor är mellan jobb. Den ska fungera så att det blir lätt att byta arbete och karriär – lättare än vad det är i dag.

Centerpartiet vill:

• Att a-kassan ska vara allmän och omfatta alla som har kvalificerat sig.
  • Se en högre nivå på a-kassan under de första månaderna av arbetslösheten, en ersättning som sedan trappas ner.

sol-has-bg sol-light-text

A-kassan är en försäkring, inget bidrag

Genom att betala in en avgift kan du också få ersättning om du skulle bli arbetslös en period. A-kassan borde vara högre i början för att sedan snabbare trappas ner, och med fler stödjande insatser. Då tror vi att fler uppmuntras att hitta ett nytt jobb snabbare.

A-kassan ska vara en försäkring som fokuserar på omställning, då du går från att vara anställd i ett jobb till att hitta ett annat. A-kassan ska uppmuntra rörlighet och underlätta för människor att byta jobb. Ett flexibelt arbetsliv där människor vågar byta jobb utan rädsla att bli långvarigt arbetslösa är den flexibla arbetsmarknadsmodell vi vill se.

Martina Johansson
Talesperson i socialförsäkringsfrågor. Riksdagsledamot Södermanlands län.

Bli medlem i Centerpartiet