20 maj 2024 12:28
Centerpartiet vill rädda Östersjön
Östersjön är ett av världens mest förorenade hav. Många fiskearter har det mycket svårt. En stor del av havsbottnen är helt död. Det vill Centerpartiet ändra på.
Centerpartiet kräver ett stopp av fiske av sill och strömming. Vi vill också ha ett förbud mot bottentrålning. Bottentrålning fångar mycket fisk, men skadar också mycket.
Detta vill Centerpartiet för att rädda Östersjön:
- Stoppa all import av rysk fisk och ryska fiskeriprodukter.
- Agera mot den ryska skuggflottan som struntar i lagar som gäller miljön i Östersjön.
- Förbjud allt storskaligt fiske av sill och strömming i Östersjön.
- Stoppa bottentrålning för att ge ekosystemen på botten av Östersjön en chans att återhämta sig.
Dela