Centerpartiet vill ändra vården för samsjukliga
Centerpartiet vill att regeringen gör de ändringar som utredningen för samsjuklighet föreslår. Utredningen blev klar i januari 2023, men inget har hänt sedan dess.
– Regeringen är för långsam. Vi måste agera nu, säger Christofer Bergenblock från Centerpartiet.
Samsjuklighet är när en person har både ett beroende och en psykisk sjukdom. Dessa personer får ofta inte rätt vård eftersom beroende och sjukdom hanteras av olika delar av vården.
Utredningen föreslår att regionerna ska ha allt ansvar för vården. Idag delas ansvar mellan kommuner och regioner. Det skapar problem. Centerpartiet vill ändra detta så att vården blir mer samlad.
– Ett gemensamt ansvar ger bättre vård för samsjukliga, säger Bergenblock.
Centerpartiet och andra oppositionspartier lägger nu ett förslag till riksdagen. De vill att regeringen jobbar fort för att hjälpa dessa personer.
– Alla partier stödde förslaget 2019. Vi hoppas att de gör det igen, säger Bergenblock.